Stichting Hondenbelang is opgericht met maar één doel:

een maatschappij waar mens en hond vrij en vrolijk kunnen samenleven.

De vele nieuwsberichten tonen echter aan dat de realiteit nu nog heel anders is. Naast de vele lieve honden in ons land lopen er ook veel honden met problemen rond. Naar ons idee is dit niet nodig en zijn er manieren om ook deze “probleemhonden” weer op het juiste spoor te krijgen en met hun baas een fijn leven te laten leiden. Het zou simpel zijn als we onze manier van opvoeden gewoon kunnen uitdragen, maar deze ideeën (de Balanced Dog Training) worden nog niet overal met open armen ontvangen.

Wij volgen een methode van opvoeding waarover een hoop onbegrip bestaat. Onbegrip door onbekendheid, door een niet reëel beeld van de hond en door onjuiste beeldvorming door o.a. (zelfbenoemde) deskundigen.

Nu lijkt dit onbegrip ook bij de politiek te gaat spelen. Zeer waarschijnlijk heeft dit als gevolg een ernstige toename in incidenten met honden. Daarom vinden wij het belangrijk om onze ervaringen, die tot het oplossen van probleemgedrag geleid hebben, naar voren te brengen.

Onze manier van opvoeden en onze kijk op de hond is in het verdomhoekje gekomen. Terwijl het vroeger heel gewoon was om je hond met straffende hand op te voeden, wordt er de laatste tijd steeds meer gekozen voor een uitsluitend belonende opvoeding.

Wij volgen de Gulden Middenweg. Een opvoedmethode waarin er een balans tussen belonen en corrigeren is.

Iedere hond (ongeacht ras, grote of gender) heeft zijn eigen karakter; hierop moet de opvoeding aangepast worden. Zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig. Graag delen wij onze kennis en ervaring om begrip te kweken voor deze methode. Tegelijkertijd zoeken wij samenwerking met een ieder ander die vastloopt met de training van moeilijkere honden. Voor ons is niet één methode heilig, maar het gaat om de hond en de opvoeding die deze nodig heeft om vrolijk en vrij zijn leven te kunnen leven samen met zijn baas(jes).

Op de pagina "Balanced Dog Training" wordt verder uitgelegd hoe onze manier van opvoeding zich verhoudt t.o.v. de training met enkel positieve bevestiging.

Hoewel wij deze site vanuit een positieve insteek maken, ontkomen we er ook niet aan om de harde feiten en cijfers onder de aandacht te brengen. Deze zijn terug te vinden via de pagina "Nieuws".

Via de pagina "Contact" staan wij u met alle plezier te woord als u vragen heeft over de stichting, het doel en onze beweegredenen.